Jean Racine

Francuski dramatičar (La Ferté-Milon, 21. XII. 1639 – Pariz, 21. IV. 1699), iz građanske obitelji, rano ostao bez roditelja, odgajale su ga baka i teta, redovnice jansenističkoga samostana Port-Royal. Stekao temeljitu klasičnu naobrazbu. Kao mladić raskinuo s jansenističkim krugom (1666. objavio je protujansenistički pamflet Pismo autoru Imaginarnih hereza – Lettre à l’auteur des Hérésies imaginaires) te je 1663. započeo književnu i dvorsku karijeru. Isprva pisao himne, sonete i ode. Prva mu je izvedena drama Tebaida (La Thébaïde ou les frères ennemis, 1664), a prvi uspjeh Aleksandar Veliki (Alexandre le Grand, 1665). Trijumf je postigao trećom tragedijom Andromaha (Andromaque, 1667), s motivima preuzetima iz Homera, Euripida i Vergilija i, dalje često korištenom, dramaturgijom nizanja strasti od kojih se svaka odnosi na pogrješnu osobu. Britanik (Britannicus, 1669), s temom iz rimske povijesti (prema Tacitu), njegova je prva politička tragedija, nastala kao reakcija na prijašnja djela, gdje je političku temu pretočio u ljubavnu, kao i prema Corneilleovoj koncepciji povijesne tragedije u kojoj djelima upravljaju slobodoljublje i čast; drama stavlja naglasak na lik Nerona kojemu neograničena vlast omogućuje da u žudnji za samodokazivanjem počini niz čudovišnih djela. Rimske je tematike i sljedeća tragedija, Berenika (Bérénice, 1670), vrhunski primjer autorove profinjenosti. Potaknuta jednom rečenicom rimskoga povjesnika Svetonija, to je elegijska drama o boli cara Tita i njegove ljubavnice Berenike koji se moraju rastati zbog državnih razloga. Nakon daljnjih povijesnih tragedija Bajazit (Bajazet, 1672), s temom iz nedavne osmanske povijesti, i Mitridat (Mithridate, 1673), o pontskome kralju iz I. st. pr. Kr., vratio se grčkim temama u Ifigeniji (Iphigénie, 1674), koja mu je priskrbila najveći scenski uspjeh, s izvorom u Euripidovoj Ifigeniji na Aulidi (ali sa sretnim završetkom), te Fedri (Phèdre, 1677), prema Euripidu i Seneki, o tragičnoj strasti atenske kraljice Fedre prema posinku Hipolitu, a ta je drama možda najreprezentativnije djelo francuskoga klasicističkoga teatra, koje je pak u doba premijere doživjelo napade. Uz ukupno 9 tragedija u tom je razdoblju napisao i komediju Pravdaši (Les Plaideurs, 1668), kojoj je izvor u Aristofanovim Osama. Član Francuske akademije od 1673., bio je 1677. imenovan službenim kraljevim historiografom te se ubrzo izmirio s jansenizmom. Na molbu Madame de Maintenon napisao je za učenice kolegija u Saint-Cyru tragedije biblijske tematike: Estera (Esther, 1689) i Atalija (Athalie, 1691). Najslavniji predstavnik francuske klasicističke tragedije, Racine je, poštujući stroga pravila o jedinstvu mjesta, vremena i radnje, svoje tragedije smještao u vremenski (jedan dan) i prostorno (uglavnom predsoblje palače) ograničen okvir u kojem likovima upravljaju apsolutne strasti (najčešće slavohleplje, požuda i ljubomora) kojima se razum i volja ne mogu oduprijeti. S obzirom na zatvorenost i ogoljelost takva scenskoga svijeta, osnovni je pokretač dramske radnje riječ; komunikacija se odvija isključivo verbalno i pogledima, gotovo nikad dodirom. U opisivanju strasti Racine rabi širok raspon figura, napose metafora i poredba, pa su njegove tragedije zbog bogate figurativnosti stiha (dvostruko rimovani aleksandrinac) u samom vrhu francuskog pjesništva. Pritom se figurativna komponenta pretvara i u doslovni sadržaj, a kao jezični ekvivalent burnim emocijama često koristi kontrastne, oksimoronske figure kojima postiže napetost. Na napetosti unutrašnjeg i vanjskoga počiva i konstrukcija cijelih drama pa se one mogu tumačiti i kao primjeri kontinuirane dijalektike istine i laži, točnih i pogrješnih informacija, zablude i uvida. Nadovezujući se takvim antitetičkim strukturama na barok, Racine je gotovo naturalističku silinu strasti što upravlja likovima transcendirao pjesničkim tonom otmjene prigušenosti i ugođajem dostojanstvene tuge. Taj prigušeni i otmjeni ton, kao i dostojanstvenost pada njegovih tragičnih junaka odgovaraju i poetičkomu pravilu doličnosti prikazivanja (likovi tako uvijek umiru izvan pozornice), i ritualima dvora i salona, odnosno odražavaju onodobnu dvorsku i salonsku kulturu jednako onako kao što je sama koncepcija Racineovih tragedija odgovarala ukusu aristokratske publike koja se, svedena u političke stvarnosti na statiste, sve više zanimala upravo za tragediju ljudskih strasti, a ne ideja. Racineov pesimistički teatar puno duguje i jansenističkomu duhovnomu krugu koji je bio izrazito podložan tragičnom osjećaju svijeta, napose s obzirom na pitanja slobode djelovanja, fatalizma, predestinacije i božanske milosti bez čijega se poticaja čovjek ne može oduprijeti mračnim porivima. Kontekstualizirajući se dakle i prema onodobnoj aristokratskoj kulturi i prema jansenizmu, ugrađujući u sebe odnos prema baroku i Corneilleovoj koncepciji tragedije, oživljujući antičku tradiciju, uzimajući preskriptivnu poetiku klasicizma kao logičan okvir tragične vizije (u kojoj je temeljni trenutak odbijanje svijeta i života, odnosno prepoznavanje iluzornosti vjere u mogućnost života bez kompromisa), Racineove tragedije utjelovljuju ideju francuskoga klasicizma ponajprije kao svojevrsnog »ukroćenoga« romantizma, a ne kao strogoga racionalizma.

Citiranje: Racine, Jean. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 19. 11. 2023.


Titles in our offer

Francuski klasicisti

Francuski klasicisti

Pierre Corneille, Jean Racine
Matica hrvatska, 1964.
Croatian. Latin alphabet. Paperback.
3.18