Ranko Munitić
Hrvatski i srpski filmski kritičar i teoretičar filma (Zagreb, 3. IV. 1943 – Beograd, 28. III. 2009). Rodom iz Trogira, gdje je proveo djetinjstvo, studirao je povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, a od 1972. živio u Beogradu. Od početka 1960-ih objavljuje mnogobrojne filmske kritike i eseje u časopisima diljem Jugoslavije te djeluje i kao dramaturg, scenarist, savjetnik za repertoar i član žirija u radu Zagreb filma, Animafesta, Croatia filma, Kino-saveza Hrvatske (danas Hrvatski filmski savez), Festivala jugoslavenskog igranog filma u Puli (danas Pulski filmski festival), Filmoteke 16 i dr. Iznimno plodan, autor je 70-ak knjiga o filmu i animaciji. Najistaknutiji dio opusa posvetio je estetičkim razmatranjima o animaciji te o poetici Zagrebačke škole crtanog filma (O animaciji, 1973; Uvod u estetiku kinematografske animacije, 1982; Estetika animacije, 2007), napose u četverosveščanom enciklopedijsko-filmografskom izdanju Zagrebački krug crtanog filma (1978–86., urednik Zlatko Sudović), a ističu mu se i enciklopedijske knjige Fantastika na ekranu (I–II, 1971–73), o znanstvenofantastičnom filmu, Alisa na putu kroz podzemlje i kroz svemir (1986), o utjecaju Alise Lewisa Carrolla na popularnu kulturu, i Čudovišta koja smo voleli (I–II, 1990–97), o likovima fantastičnoga filma i književnosti. Važan kroničar i polemički izazovan kritičar jugoslavenskih republičkih kinematografija, svoje je tekstove s tog područja, vođene preciznim estetskim uvidom, probrao u knjigama Te slatke filmske laže (1977), Jugoslavenski filmski slučaj (1980), Tucanje dinosaura (1984), Ogledalo od hartije (1998) i 14.444 kritičarska dana (2001). Pulskomu filmskom festivalu posvetio je monografiju 207 festivalskih dana u Puli 1954/1978 (1978), tzv. partizanskom filmu monografiju Živjet će ovaj narod: jugoslavenski film o revoluciji (1975), dokumentarnomu filmu studije Beogradska škola dokumentarnog filma (1967), O dokumentarnom filmu (1975) i Dokumentarni film – da ili ne? (1985), a objavio je i monografije o filmovima Prometej s otoka Viševice Vatroslava Mimice (1965), na kojem je bio asistent režije, i Bitka na Neretvi Veljka Bulajića (1969) te u rukopisu ostavio monografiju o Ivanu Martincu (Martinac, 2011). Od kraja 1980-ih pisao je na srpskome; u tom razdoblju objavljuje mnogobrojne knjige (npr. Srpski vek filma, 1999; Pola veka animiranog filma u Srbiji, 1999; Filmska slika i stvarnost, 2009), neke i posmrtno (Pitanje filmske kritike, 2012; Svedok epohe: sabrane TV kritike, 2018). Napisao i 15 monografija o vodećim filmskim glumcima socijalističke Jugoslavije (Pavle Vuisić, 1985; Milena Dravić, 1995; Dušica Žegarac, 2000., i dr.). U knjigama Filmski prijatelji (1997) i Filmski neprijatelji (1999) donio je vlastitu intelektualnu autobiografiju, a u knjizi Adio, jugo-film! (2005) retrospektivni osvrt na estetske domete kinematografije socijalističke Jugoslavije. Bavio se i teorijom stripa (Strip, deveta umetnost, 1975).
Citiranje: Munitić, Ranko. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021. Pristupljeno 27. 10. 2023.
Naslovi u ponudi
Bitka na Neretvi
Knjiga o snimanju filma Bitka na Neretvi - priredio Ranko Munitić. "Ova knjiga nastala je u čudnom međuprostoru koji se pruža između
Filmska slika i stvarnost
Koja je suštinska razlika između takozvane filmske slike stvarnosti i stvarnosti koja nas okružuje - josnovna je tema studije Ranka Munitića, koju u drugom dijelu knjige proširuje još deset eseja važnih autora na istu temu, od 1896. do 2006. godine.
Pitanje filmske kritike
Pitanje filmske kritike je izuzetna koncentracija nekih od najvećih srpskih filmskih kritičarskih imena a mnogi od ovdje objavljenih tekstova antologijski su trenuci u razvoju srpske misli o filmu.
Republika 1963/2-3
Časopis za književnost i umjetnost
Republika 1964/2-3
Časopis za književnost i umjetnost
Republika 1964/7-8
Časopis za književnost i umjetnost
Zbornik o animaciji
Što je sve objavljeno o kinematografskoj animaciji u Srbiji, u izboru Ranka Munitića - od Crnjanskog, preko eseja o Zagrebačkoj školi crtanog filma i povijesti beogradske animacije, do novih tekstova o kompjuterskoj animaciji.