Edgar Allan Poe

Američki književnik (Boston, 19. I. 1809 – Baltimore, 7. X. 1849). Dijete siromašnih putujućih glumaca, roditelje je izgubio s dvije godine. Odrastao je kao posvojenik trgovca Johna Allana u Richmondu, na jugu SAD-a. Obrazovanje je započeo (1815) u Engleskoj, u jednom koledžu kraj Londona, nastavio (1820) u Richmondu; napustio je Virginijsko sveučilište, a s vojne akademije West Point bio je isključen (1830) zbog lošeg ponašanja. Nastanio se (1831) u Baltimoreu i započeo književno-publicistički rad: pisao je recenzije, kritike, eseje, pjesme i pripovijetke, uređivao i izdavao časopise, držao predavanja. Prvu zbirku pjesama Tamerlane i druge pjesme (Tamerlane and Other Poems, 1827) objavio je o vlastitom trošku. Uvijek više gladan nego sit, povremeno je zapadao u teška depresivna stanja te tražio spas u alkoholu i narkoticima. U takvim se prilikama rodila misao (što ju je izrazio u glasovitoj raspravi Pjesničko načelo – The Poetic Principle, objavljenoj posmrtno, 1850) da je poezija »ritmičko stvaranje ljepote«, koje je samo sebi svrhom. Takvo je shvaćanje ostvario u lirskim pjesmama i zbirkama (Heleni – To Helen, 1831; Grad u moru – The City in the Sea, 1831; Gavran i druge pjesme – The Raven and Other Poems, 1845; Annabel Lee, 1849., i drugo) i u pripovijestima koje su često građene na efektima groze, napetosti i osjetilnih senzacija (Groteskne pripovijesti i arabeske – Tales of the Grotesque and Arabesque, 1840; Pripovijesti – Tales, 1845., i drugo). U Poeovim djelima, uz halucinantnu razigranost mašte, ima i hladne, osobito cerebralne proračunatosti (tzv. tales of ratiocination), u pričama novoga tipa kojih je on tvorac, a koje su u cijelosti sazdane na logičkim operacijama. Taj je književni postupak postao popularan u formi detektivskih romana.

Za Poeovu larpurlartističku doktrinu odlučne su bile ideje S. T. Coleridgea; za liriku – pjesme A. Tennysona; za pripovijesti – engleski gotski roman i romani Ch. B. Browna. Sve one značajke što ih je već Mme de Staël bila uočila u novoj europskoj književnosti – bolni dojam nepotpunosti ljudske sudbine, melankolija, sklonost sanjarenju, mistika, obuzetost zagonetkom života – ima i Poeovo djelo. No on je, zbog iznimna intenziteta svojih patnja, imao sposobnost da iz banaliziranih kantilena romantičke škole satka novi čarobni svijet snova i poda mu stravičnu realnost tragedije. Međutim, u SAD-u Poeova doba nije vladao umjetnički senzibilitet koji je mogao prepoznati i ocijeniti sve njegove vrijednosti. U Europi, naprotiv, izvornost i elementarna snaga Poeova stvaralačkoga duha bile su priznate ubrzo nakon njegove smrti (Ch. Baudelaire preveo je njegove pripovijesti, S. Mallarmé njegove pjesme). U drugoj polovici XX. st. njegova osobnost i djelo bile su predmetom zanimanja vodećih književnih teoretičara (J. Lacan, Tz. Todorov, J. Derrida i dr.). U hrvatskoj književnosti veliki Poeov poklonik bio je A. G. Matoš.


Titles in our offer

1000 najljepših novela #13-15

1000 najljepših novela #13-15

Andrzej Niemojewski, Edgar Allan Poe, Jaroslav Hašek, Ventura Garcia Calderon, Ricardo Silva, Mar...
Slovo nakladni zavod i tiskara E. Zigotta, 1929.
Croatian. Latin alphabet. Hardcover.
8.56
Umorstva u ulici Morg

Umorstva u ulici Morg

Edgar Allan Poe

„Der Mord in der Rue Morgue“ ist eine kurze Horrorgeschichte von Edgar Allan Poe aus dem Jahr 1841. Das Werk erwähnt den brillanten Auguste Dupin und gilt als eine der ersten Kriminalgeschichten.

Svjetlost, 1966.
Croatian. Latin alphabet. Paperback.
2.74
Umorstva u ulici Morgue i druge priče

Umorstva u ulici Morgue i druge priče

Edgar Allan Poe
Večernji list, 2004.
Croatian. Latin alphabet. Hardcover with dust jacket.
4.18 - 4.24