Charles Baudelaire

Charles Baudelaire

Francuski pjesnik i kritičar (Pariz, 9. IV. 1821 – Pariz, 31. VIII. 1867). Po općem sudu Baudelaire je preteča pjesničkoga moderniteta, od simbolizma do danas. Seksualnost, razmahana tjelesnost, rubna iskustva poput napasti samoubojstva, opijanja i droge, sadističko bavljenje smrću i rastočnim učinkom vremena na tijelo i zanose, pretaču se u dotad neviđene moćne i šokantne slike. Pjesnička namjera da se prošire granice iskustva usporedna je s težnjom da se iskaže trajna napetost između egzistencije i umjetnosti koje, drži Baudelaire, idu uvijek na štetu jedna drugoj u naizmjeničnoj ulozi žrtve i mučitelja, istodobno nerazdvojne i nepomirljive. Pjesnik će izlaz zato potražiti u alegoriji, koja jedina može obuhvatiti raznorodne krhotine života i pisanja u mrežu »univerzalne analogije«, a to povezuje »prirodu« i »kulturu«, čulnost i duhovnost: »Priroda je hram« u kojem »čovjek prolazi kroz šumu simbola« (Suglasja). Nasuprot tomu, još u biti romantičarskomu idealizmu (odjeci Platona, Swedenborga, Hoffmanna, Poea), njegov je tragični »sadizam« bez iluzija o čovjekovoj sudbini: smrt je crna sjenka svih zanosa i želja, a vrijeme paklena alkemija.

Traumatiziran djetinjstvom i nerazumijevanjem najbliskijeg okružja, on je »odabrao za sebe ulogu gubitnika« (Sartre). Rano je ostao siroče (vremešan mu otac umire kad je njemu tek 6 godina), odgajan je po internatima pošto se voljena majka preudaje za generala Aupicka, koji ga ne trpi i koji će ga, iako punoljetna, nakon prisilnoga putovanja brodom na Istok staviti pod tutorstvo i lišiti slobode raspolaganja vlastitim imetkom. Sve to, kao i burna i sablažnjiva veza s mulatkinjom Jeanne Duval, koja je nadahnula neke od njegovih najljepših stihova, biografske su činjenice koje će se uobličiti u izazovnu, transgresivnu, bolom, pobunom i žudnjom prožetu poeziju, različitu od uglađenih pjesmotvorina suvremenika. Iako poput njih i Baudelaire slavi kult Ljepote, ona je kod njega mnogo modernija i nema gotovo nikakve veze s antičkim idealom parnasovaca. Svoju najpoznatiju zbirku Cvjetovi zla (Les Fleurs du mal, 1857), posvetio je Théophileu Gautieru, s kojim je dijelio ideju da je umjetnost »bitno nekorisna« i »apsolutno nedužna«, tj. da treba biti autonomna, te da je ona uvijek »čedna« kada je autentična, pa i onda kad ide do krajnjih granica u hrabrom i bestidnom »razgolićavanju srca«. No objavljivanje zbirke donijelo mu je neshvaćanje, zgražanje, pa čak i sudski proces zbog povrede javnoga morala. Neke pjesme (njih 6) bivaju zabranjene i izbačene iz zbirke. V. Hugo bio je jedan od rijetkih suvremenika koji je prepoznao novi senzibilitet (»novi drhtaj«) i prekretničku energiju ove inkriminirane zbirke, što je brižljivo strukturirana oko temeljne antiteze »spleena i ideala«. Ni klasično ni romantičko, nego već moderno, u dijalogu između Juga i Sjevera, poganstva i kršćanstva, tjelesnosti i intelekta, njegovo je pjesništvo odraz trajnoga sučeljavanja suprotstavljenih polova: Boga i demona, ljepote i rugobe, uzvišenoga i trivijalnoga... Baudelaire je pjesnik ontoloških dihotomija, ali i proročki vjesnik njihovih metamorfoza i tajne komplementarnosti. On je otvorio novo razdoblje povijesti pjesništva, u poeziju unio više novih motiva nego ijedan pjesnik u XIX. stoljeću, otvorio vidike i bitno proširio mogućnosti pjesničkog izraza. Napisao je još zbirku pjesama u prozi Spleen Pariza (Spleen de Paris, 1862) i mnogobrojne eseje, književne i likovne kritike, prikaze i članke. U njima se potvrđuje da se pod ekshibicionizmom dandyja i sotonizmom »palog anđela« krije osviješteni stvaralac i teoretičar moderne estetike: Baudelaireov simbolizam je koherentan, usmjeren, dinamičan i autopoetički; i kao pjesnik i kao kritičar on svjesno radi na transformaciji ontološkog i jezičnog modela (sugestivne metafore, simboli i oksimoroni dijalektiziraju u osnovi nedijalektički jezik i – metafiziku).


Naslovi u ponudi

Bordel muza – antologija francuske erotske poezije

Bordel muza – antologija francuske erotske poezije

Jean Molinet, Clement Marot, Pierre de Ronsard, Remy Belleau, Etienne Jodelle, Francois de Malher...

Bordel muza je briljantna antologija francuske erotske i pornografske poezije koju je sastavio i prepjevao Danilo Kiš. Ilustrirano izvanrednim grafikama A. Beardsleya.

Prosveta, 1985.
Srpski. Latinica. Broširano.
14,24
Cveće zla

Cveće zla

Charles Baudelaire
Izdavačko preduzeće "Rad", 1964.
Srpski. Latinica. Broširano.
2,50
Cvjetovi zla

Cvjetovi zla

Charles Baudelaire

Cvjetovi zla je zbirka poezije Charlesa Baudelairea koja uključuje gotovo svu njegovu poeziju, napisanu od 1840. do njegove smrti. Prvi put objavljena 1857., bila je važna u simbolističkim i modernističkim pokretima. Uz knjigu ide i gramofonska ploča.

Matica hrvatska, 1971.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice s ovitkom.
14,48
Iz francuske lirike: od Vijona do Valerija

Iz francuske lirike: od Vijona do Valerija

François Villon, Pierre de Ronsard, Joachim Du Bellay, André Chénier, Alphonse de Lamartine, Alfr...
Rad, 1955.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice s ovitkom.
6,52
Likovne kritike

Likovne kritike

Charles Baudelaire

Estetske zanimljivosti (Curiosités esthétiques) je zbirka likovnokritičkih tekstova francuskog pjesnika Charlesa Baudelairea , objavljena posthumno 1868. godine. Sa 16 crno-bijelih tabli reprodukcija na kraju knjige.

Mladost, 1955.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice s ovitkom.
9,56
Sabrana dela Šarla Bodlera

Sabrana dela Šarla Bodlera

Charles Baudelaire
Narodna knjiga, 1979.
Srpski. Latinica. Tvrde korice s ovitkom.
Knjiga se sastoji od 5 tomova
9,99
Spleen Pariza: Male pjesme u prozi

Spleen Pariza: Male pjesme u prozi

Charles Baudelaire

Charles Baudelaire je zbirkom pjesničkih crtica Spleen Pariza stvorio novu pjesničku vrstu. Svojim je pjesmama proširio područja poetskog, otkrio suvremenicima čitave predjele novih ljepota i grozota.

Mladost, 1952.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice s ovitkom.
9,48