Goran Tribuson
Hrvatski književnik i filmski scenarist (Bjelovar, 6. VIII. 1948). Diplomirao jugoslavistiku i komparativnu književnost 1973. na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje je 1977. i magistrirao. Godine 1976–79. zaposlen u Odjelu za međunarodnu suradnju Republičkoga komiteta za znanost, 1979–95. u Vjesnikovoj Agenciji za marketing, 1995–2000. u Nakladi Leksikon te od 2000. do umirovljenja 2013. redoviti profesor na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Redoviti je član HAZU-a od 2008. Kratke priče počeo je objavljivati početkom 1970-ih u kontekstu naraštaja tzv. fantastičara. Fantastične priče, u kojima prevladava zanimanje za okultizam, sotonizam, fantazmagoriju, mitologiju i srednjoeuropske lokalitete, a obiluju intertekstualnošću, metatekstualnošću i paradoksom, okupio je u zbirkama Zavjera kartografa (1972), Praška smrt (1975), Raj za pse (1978) i Zvijezda kabarea (1998). Poslije napušta fantastiku, ali zadržava srednjoeuropsku ikonografiju i interes za okultno, što je uočljivo u romanima Snijeg u Heidelbergu (1980), u središtu kojega je sotonistička tema, Čuješ li nas, Frido Štern (1981), Ruski rulet (1982), koji nosi generičku oznaku »bulevarski roman«, a označava prijelaz od eruditske fantastike prema popularnome, žanrovskom romanu. Romanom Potonulo groblje (1990., filmska adaptacija u režiji Mladena Jurana 2002) iskoračio je prema hororu, a fantastici se vratio u romanu Sanatorij (1993). Daljnji njegovi romani dijele se na autobiografski obilježene »generacijske romane« (Polagana predaja, 1984., filmska adaptacija u režiji Bruna Gamulina 2001; Legija stranaca, 1985; Povijest pornografije, 1988), u kojima traga za osobnim i generacijskim identitetom te rekonstruira popularnokulturnu mitologiju 1960-ih, i na kriminalističke romane. Potonje zbirke autobiografskih »zapisa o odrastanju« – tetralogija Rani dani (1997), Trava i korov (1999), Mrtva priroda (2003) i Vrijeme ljubavi (2017) – nastavak su tematske linije koja prati fenomen odrastanja i kulturne promjene 1960-ih. Seriju kriminalističkih romana otvorio je Zavirivanjem (1985), a potom su slijedili romani Made in U. S. A. (1986), Uzvratni susret (1986), Siva zona (1989), Dublja strana zaljeva (1991), Noćna smjena (1996), Bijesne lisice (2000), Gorka čokolada (2004), Susjed u nevolji (2014), Propali kongres (2014) i Sestrica s jezera (2015). U njima britko analizira hrvatsku socijalnu zbilju, a lik Nikole Banića, simpatičnog istražitelja nesređenoga privatnoga života (rađenoga po uzoru na Philipa Marlowea Raymonda Chandlera), postaje zaštitnim znakom najvećega dijela Tribusonove detektivske proze. U romanima Klub obožavatelja (2001), Kuća u kojoj stanuje vrag (2006) i Divlja plaža (2008) tematski interes okreće prema analizi socijalne pozadine prigradskih naselja preko životnih sudbina običnih ljudi, a u romanima Zbirka otrova (2010) i nagrađivanomu Otac od bronce (2019) daje široku sliku novije hrvatske povijesti u njezinu prelamanju s osobnim povijestima, zadržavajući neke obrasce popularne naracije. Piše i kritike, prikaze, kolumne, radijske i televizijske scenarije; pisao je i filmske scenarije (npr. Crvena prašina, Zrinko Ogresta, 1999; Srce nije u modi, Branko Schmidt, 2000), a najveći scenaristički uspjeh postigao je sa sestrom, redateljicom Snježanom Tribuson (film Ne dao Bog većeg zla, 2002., i roman; TV serija Odmori se, zaslužio si, 2006–13). Zbirke odabranih priča: Spavaća kola (1983), Klasici na ekranu (1987), Osmi okular (1998), Noćne priče (2010), Obiteljske slike (2011).
Titel im Angebot
Het huis waar de duivel woont
Kuća u kojoj stanuje vrag
Tribuson u Kući u kojoj stanuje vrag tematizira i vrijeme nove neimaštine, suludih dosjetki na putu prema zaradi, kamatarenja, ljubomora, osveta, štrajkova, ubojstava.
Landranja
Landranja Gorana Tribusona antišetačka su i antihodačka priča. Njihovu junaku sve što treba nalazi se u zatvorenom prostoru: knjige, film i glazba.
Made in U.S.A.
Zamislite Zagreb 1980-ih, gdje se iza sivih fasada blokova krije svijet snova o dalekom Zapadu – Hollywoodu, slobodi i beskrajnim mogućnostima. Tribuson, majstor hrvatske proze, ovdje spaja žanrove u jednu fluidnu priču koja te grize za dušu.
Polagana predaja
„Slow Handover“ bietet einen Einblick in den Zeitgeist und die Herausforderungen, denen sich die Generation im Übergang gegenübersieht.
Povijest pornografije
Im Alter von vierzig Jahren veröffentlichte Goran Tribuson ein Buch, das die Leserschaft dauerhaft für sich gewinnen wird. Der Roman „Geschichte der Pornografie“ und das Jahr 1988 werden auf jeder Liste von Anthologie-Lesungen und wichtigen Jahren für zei
Povijest pornografije
Im Alter von vierzig Jahren veröffentlichte Goran Tribuson ein Buch, das die Leserschaft dauerhaft für sich gewinnen wird. Der Roman „Geschichte der Pornografie“ und das Jahr 1988 werden auf jeder Liste von Anthologie-Lesungen und wichtigen Jahren für zei
Propali kongres
In January 1990, preparations are underway for the congress at which the Yugoslav Communist Party will disintegrate and disappear forever.
Rani dani - Kako smo odrastali uz filmove i televiziju
In seinem autobiografischen Roman „Frühe Tage“ (1997) schildert Goran Tribuson Bjelovars Kindheit und Jugend durch die Linse von Film und Fernsehen. Eine außerordentlich humorvolle Geschichte über den Alltag in den 1960er-Jahren.
Ruski rulet
Emanuel Mohr, ciničan bogatun sumnjive prošlosti, dolazi u Zagreb i sa sobom iz Pariza dovodi artističku družinu koja uprizoruje pornografske » žive slike«. Agramerska je javnost šokirana.









