Oscar Wilde

Oscar Wilde

Irsko-engleski književnik (Dublin, 16. X. 1854 – Pariz, 30. XI. 1900). Rođen u obitelji intelektualaca, iznimno obrazovan, ubrzo je postao poznat u književnim krugovima po svojoj duhovitosti i osebujnom stilu. Satiričar, predstavnik dekadentizma, pod jakim utjecajem esteticističkih načela J. Ruskina i W. Patera, ekstravagantnim je životnim stilom, dendizmom i skandalima obilježio svoje vrijeme čak i više nego samim književnim djelom (»svoj sam genij uložio u svoj život, a samo talent u svoja djela«). No njegova homoseksualna veza s mladim lordom Alfredom Douglasom dovela je do skandala, sudskoga procesa i dvogodišnjega utamničenja. Nakon odslužene kazne, razočaran, posljednje godine života proveo je u Francuskoj, gdje se obratio na katoličanstvo. – Nakon zbirke pjesama (Poems, 1881) te bajkovite proze Sretni kraljević i druge priče (The Happy Prince and Other Tales, 1888) objavio je jedini roman Slika Doriana Graya (The Picture of Dorian Gray, 1891). U toj je gotskoj priči o portretu umjetnika koji se izobličuje zbog raskalašena života, a on ostaje mlad i nedužna izgleda sve dok ne uništi portret, prikazao duhovnu okolinu u kojoj vlada hedonizam, filozofija dekadentnoga užitka, razvrata i nemorala i esteticistički se, karakteristično za umjetnost »kraja stoljeća«, poigrao granicama između umjetnosti i života. Sentimentalna težnja socijalnoj pravdi, koja je već nadahnula njegovu bajkovitu prozu, očituje se i u raspravi o socijalizmu, koji ga je zanimao više kao prostor umjetničke slobode nego kao društveni pokret (Socijalizam i ljudska duša – The Soul of Man under Socialism, 1891). Danas su možda najaktualnije njegove komedije, u kojima je duhovito i precizno razotkrio licemjernost viktorijanskoga visokoga engleskoga društva pokazavši svu iskričavost svojega stilskog manirizma (Lepeza lady Windermere – Lady Windermere’s Fan, 1892; Žena bez važnosti – A Woman of No Importance, 1893; Idealan muž – An Ideal Husband, 1895., te osobito Važno je zvati se Ernest – The Importance of Being Earnest, 1895). Poigravajući se u potonjoj, najuspjelijoj, značenjem riječi earnest (engl.: koji misli ozbiljno, iskren), ostvario je replike koje tako dobro pogađaju narav društvenih odnosa da se mogu čitati i izdvojeno, kao aforizmi. U prozi De Profundis (1905; 1950), pisanoj kao ljubavna pisma ljubavniku iz zatvora, propituje dvoličnost javnoga morala. Boravak u zatvoru potaknuo je i Baladu o tamnici u Readingu (The Ballad of Reading Gaol, 1898). Vrhunac esteticizma postigao je u drami biblijske tematike Saloma (Salomé, na francuskom jeziku 1893., na engleskom 1894., u prijevodu A. Douglasa); premijera drame bila je u Francuskoj 1896., sa S. Bernhardt u naslovnoj ulozi. U zbirci eseja Nakane (Intentions, 1891) zagovarao je stvaralaštvo elegantnoga efekta i estetiku dekadentizma.


Naslovi u ponudi

Easy Reading I: Three Stories - laki engleski tekstovi s komentarima i rječnikom

Easy Reading I: Three Stories - laki engleski tekstovi s komentarima i rječnikom

Oscar Wilde
Školska knjiga, 1986.
Engleski. Latinica. Broširano.
1,99
Slavuj i ruža

Slavuj i ruža

Oscar Wilde
Vuk Karadžić, 1967.
Hrvatski. Latinica. Broširano.
7,12
Srećni kraljević i druge bajke

Srećni kraljević i druge bajke

Oscar Wilde
Svjetlost, 1988.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice.
3,96
Sretni kraljević

Sretni kraljević

Oscar Wilde
Znanje, 2009.
Hrvatski. Latinica. Broširano.
5,22
Zločeste misli

Zločeste misli

Oscar Wilde

“Oscar Wilde neusporedivo je najbolji govornik svog vremena, a možda i svih vremena”, zapisao je George Bernard Shaw, Wildeov suvremenik i veliki pisac. To je sasvim prikladno odavanje počasti jednoga genijalnog Irca drugome.

Šareni dućan, 2000.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice.
9,26
Zločin lorda Artura Sevila

Zločin lorda Artura Sevila

Oscar Wilde
Rad, 1963.
Srpski. Latinica. Broširano.
1,99