
Princip odgovornosti: pokušaj jedne etike za tehnološku civilizaciju
Knjiga je izvorno objavljena 1979. godine i smatra se Jonasovim glavnim etičkim djelom. U njemu Jonas razvija etiku koja se suočava s novim izazovima za ljudsku civilizaciju koji proizlaze iz modernih tehnologija.
Knjiga počinje analizom promjenjive prirode ljudske aktivnosti u uvjetima moderne tehnologije . Tehnološki razvoj znatno je povećao prostorni i vremenski raspon čovjekovih intervencija u prirodnom okolišu . To stavlja "integritet" svijeta i samih ljudi u akutnu opasnost. Jonas imenuje tri rizična područja za buduću egzistenciju čovječanstva: 1. potencijal za uništenje pomoću nuklearne tehnologije i nuklearnog oružja, 2. nepredvidivi gubitak kontrole korištenjem genetskog inženjeringa i 3. prijetnja uništenja biosfere kroz nemilosrdne iskorištavanje resursa i uništavanje prirode.
Jonas tvrdi da klasična i tradicionalna etika više ne odgovaraju ovim promjenjivim uvjetima. Prethodno se etika usredotočila na postupke između pojedinaca čije su posljedice trebale postati očite ili će postati očite u bliskoj budućnosti. Načelo prethodne etike bilo je koncentriranje na neposredno područje ljudske odgovornosti (npr. u maksimi milosrđa ). Nije bila u pitanju ni odgovornost prema budućim naraštajima, ni prema stranim i dalekim kulturama, jer ljudski rad s predmodernom tehnologijom nije imao takav prostor za djelovanje u prostoru i vremenu.
Za Jonasa, etika sada mora uzeti u obzir i kolektivno djelovanje, čije se posljedice mogu osjetiti tek u dalekoj budućnosti. On ne razmišlja samo o godinama ili desetljećima, već o puno dužim vremenskim razdobljima. Ono što radite danas može imati posljedice tek za sto ili više godina. On također misli prostorno izvan prethodne etike. Na primjer, daleko previsoke emisije CO 2 bogatih zapadnih zemalja također će u budućnosti opteretiti ljude u takozvanom “Trećem svijetu”. S promjenom tehnologije, etika se mora proširiti s ljubavi prema bližnjemu na “ljubav prema najudaljenijem”.
U tom kontekstu, Jonas formulira novi etički imperativ, temeljen na Kantu , koji je također poznat kao “ekološki imperativ”:
“Djeluj na takav način da učinci tvog djelovanja budu kompatibilni s postojanošću stvarnog ljudskog života na zemlji. Ili negativno rečeno: ponašaj se na takav način da učinci tvog djelovanja ne budu destruktivni za buduću mogućnost takvog života.” – Princip odgovornosti
Nema primjeraka u ponudi
Poslednji primjerak je nedavno prodan.