Arhitektura secesije u Rijeci / Secessional Architecture in Rijeka 1-2
Rijetka knjiga

Arhitektura secesije u Rijeci / Secessional Architecture in Rijeka 1-2

Berislav Valušek, Diana Glavočić, Marco Pozzetto, Andras Hadik, Olga Magaš, Nataša Ivančević, Nana Palinić, Jasna Rotim-Malvić, Dorica Juretić, Marjan Bradanović

Nakon izložbe Moderna arhitektura Rijeke (1918-1945) koja je održana 1996. godine, riječka Moderna galerija nastavlja trilogijski projekt Arhitektura i urbanizam Rijeke (1867-1945) izložbom i katalogom Arhitektura secesije u Rijeci (1900-1925)..

Arhitektura secesije u Rijeci pojavila se sa zakašnjenjem u odnosu na centre iz kojih je primala prve poticaje, Beča i Budimpešte, u kojima se secesijski izraz počeo formirati krajem 1890-ih. Čitavo razdoblje koje je obilježila secesijska izgradnja, vladale su za Rijeku krajnje nepovoljne političke okolnosti.[1] Rijeka je od Hrvatsko-ugarske nagodbe 1868., pa sve do raspada Austro-Ugarske Monarhije 1918. godine bila pod izravnom upravom Mađarske. Dvanaestog rujna 1919. godine Gabrielle D'Annuzio okupirao je Rijeku, koja je sve do Rapallskog ugovora iz 1920. godine, između Italije i Kraljevstva SHS bila pod izravnom talijanskom upravom. Nakon potpisivanja Rapallskog ugovora, Rijeka je proglašena samostalnom republikom, iako kao takva nikada nije zaživjela. Rimskim ugovorom 1924. godine Rijeka je ponovno prepuštena na upravu Italiji, a Sušak je proglašen teritorijem Kraljevine SHS. Istovremeno, čitavo je to razdoblje obilježio ubrzani gospodarski razvoj grada. Rijeka se, osobito pod mađarskom upravom, razvila „od malog lučkog grada u vrlo važan transportno - industrijski centar na periferiji Carstva, s ambicijama i težnjama ka metropolizaciji.“[1]

Rijeka je kao najbliža točka izlaska na more, bila od strateške važnosti unutar Monarhije. Njen je potencijal maksimalno iskorišten, te je ulagan velik kapital kako bi se ona razvila u glavnu transportnu luku Monarhije. Među ostalim, otvarane su brojne tvornice koje su proizvodile za čitavo austrougarsko tržište. Istovremeno je ulagano i u projekte gradogradnje s ciljem preobrazbe gradskog središta u duhu centara Monarhije - Beča i Budimpešte. Međutim, to nije u potpunosti ostvareno o čemu svjedoči prošireno povijesno središte grada, odnosno izgradnja novih gradskih četvrti, čitavih uličnih poteza, parkova i perivoja, izvan gradskog središta. Ipak, brojni su secesijski objekti interpolirani u samo središte grada, gdje historicistička i secesijska arhitektura i danas koegzistiraju i definiraju ambijent riječkog gradskog središta.

S druge strane, izgradnja i proširivanje industrijsko - poslovnih zona na Rječini i duž obale rezultirali su otuđivanjem grada od mora i promjenu identiteta u tom smislu.

Utjecaji na riječku secesiju dolazili su najprije iz Beča i Budimpešte, potom i iz Italije, prvenstveno iz Trsta. Upravo je Trst poslužio kao urbanistički model za izgradnju Rijeke u tom razdoblju. Osim stranih arhitekata iz navedenih središta, brojne su realizacije u secesijskom duhu ostvarili i domaći arhitekti. Neki od istaknutijih arhitekata bili su Emilio Ambrosini, Theodor Träxler, Eugenio Celligoi, Luigi Luppis, Giuseppe (József) Farkas, Carlo Pergoli, Giovanni Rubinich i Szilard Zielinski. Oni su autori nekih od najuspješnijih ostvarenja riječke secesijske arhitekture - vile Corossacz, kuće Schitter (oboje E. Ambrosini), Teatra Fenice (T. Träxler i E. Celligoi), secesijskih višestambenih najamnih kuća u gradskoj četvrti Belveder (L. Luppis i G. Farkas), Klaonice (C. Pergoli i G. Rubinich) i hotela Emigranti (S. Zielinski).

Urednik
Diana Glavočić, Berislav Valušek
Ilustracije
Damir Fabijanić, Damir Krizmanić, Miljenko Smokvina, Egon Hreljanović, Željko Lukovič
Dimenzije
25 x 20 cm
 
Knjiga se sastoji od dva toma.
Ukupan broj strana
538
Nakladnik
24 sata, Zagreb, 1997.
 
Tiraž: 1.200 primjeraka
 
Latinica. Broširano.
Jezik: Hrvatski.

Nema primjeraka u ponudi

Poslednji primjerak je nedavno prodan.

 

Zanima Vas i neka druga knjiga? Možete pretražiti našu ponudu pomoću tražilice ili prelistati knjige po kategorijama.

Možda će Vas zanimati i ovi naslovi

Draža Mihailović

Draža Mihailović

Nikola Milovanović
Centar za informacije i publicitet (CIP), 1985.
Srpski. Latinica. Tvrde korice s ovitkom.
9,99
Sporazum Cvetković - Maček

Sporazum Cvetković - Maček

Ljubo Boban

U knjizi Sporazum Cvetković-Maček Ljubo Boban pokazuje vrline koje su ga krasile kao historičara: rad na pronalaženju novih izvora, njihova beskompromisna analiza, te upotreba u znanstvenom tekstu kojim dovodi u pitanje ranija stajališta.

Institut društvenih nauka, 1965.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice.
32,56
Turska noć

Turska noć

Philippe Videlier

The crime against the Armenians is only coming to light today. After almost a century, the tragedy of a nation, the indifference of the Constantinople authorities, the media cover-up and the turning of the international community's head are unfolding befo

Durieux, 2010.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice s ovitkom.
11,42
Bitka za Dijen Bijen Fu

Bitka za Dijen Bijen Fu

Jules Roy

The Vietnamese siege of the French military base at Điện Biên Phủ was the decisive battle of the Indochina War, sealing French colonial rule in Indochina. After the defeat in this battle, the French withdrew from this region forever.

Epoha, 1965.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice s ovitkom.
7,32
Velike romanse 20. stoljeća II.

Velike romanse 20. stoljeća II.

Vesna Gostimir

Eva Braun & Adolf Hitler, Elizabeth Taylor & Richard Burton, Vivien Leigh & Laurence Olivier + DVD

Europapress holding, 2005.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice.
4,88
Kronika XX. stoljeća: Događaji i ličnosti

Kronika XX. stoljeća: Događaji i ličnosti

Neil Wenborn, Helen Dore, Ian Jackman, Jake Douglas, Tony Kingsford, Alan Mcintosh, Brian Murphy,...

This unique book is a testimony to a time that we are also witnesses to. The turbulent 20th century, in which man reached the highest heights but also the lowest points of his existence, is slowly coming to an end.

Mladinska knjiga, 1994.
Hrvatski. Latinica. Tvrde korice.
11,2410,32 - 14,7411,24