
Eseji: Vrata percepcije / Pakao i raj / Ludost, pakost, žalost / Najčudnija znanost
"Eseji" Aldousa Huxleya predstavljaju zbirku četiri ključna teksta koji otkrivaju dubinu Huxleyevog mišljenja o svijesti, umjetnosti, znanosti i književnosti.
Prvi esej, "Vrata percepcije" (1954.), opisuje Huxleyevo psihoaktivno iskustvo s meskalinom. Autor otkriva kako droga ruši filtere uma, otvarajući "vrata percepcije" prema metafizičkoj stvarnosti, gdje svakodnevni objekti poprimaju transcendentnu dubinu. Huxley povezuje to s mističnim tradicijama i umjetnošću, kritizirajući materijalističko shvaćanje uma.
Nastavak, "Pakao i raj" (1956.), istražuje ekstremne vizije uma: rajske halucinacije i paklene noćne more u povijesti religije, umjetnosti i drogom induciranih stanja. Huxley analizira kako umjetnici poput Blakea ili Van Gogha dohvaćaju takva stanja, upozoravajući na opasnosti i potencijale proširene svijesti.
U "Ludost, pakost, žalost" Huxley raspravlja o patološkim aspektima ljudske psihe – ludilu kao bijegu od stvarnosti, pakosti kao destruktivnoj sili i žalosti kao egzistencijalnoj boli. Eseji pozivaju na suosjećanje i razumijevanje ovih stanja kroz filozofiju i književnost.
"Najčudnija znanost" bavi se granicama empirijske znanosti, istražujući parapsihologiju, mistiku i nekonvencionalne fenomene kao "čudnu" granu znanja koja nadilazi materijalizam.
Završni tekst, "Znanstvena tipologija u Huxleyjevim romanima ideja" (autor Matej Mužina), kritički analizira Huxleyeva djela poput "Divnog novog svijeta" i "Otoka", klasificirajući ih prema znanstvenim paradigmama i idejnim strukturama, ističući predvidanja o tehnologiji i društvu.
Jedan primjerak je u ponudi
- Nedostaje ovitak